MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

torsdag 16 februari 2012

Alltid ska det vara något!

För två veckor sen var jag och handlade på en av våra stora matvaruaffärer.
Ni vet hur det är man tar det man ska ha och stoppar ner det i vagnen.
Jag kom till barnmaten och tog ett paket till den stora och sen skulle jag ha välling till den lilla.
Hon har ju en mjölk- och sojaprotein allergi så hon dricker special välling och det finns bara ett företag som gör mjölk och soja fri välling för barn från ett år.
Ja, om man inte vill koka själv.

Ja, i alla fall, jag tog två paket, såg att där stod nytt godare recept på men tänkte inte mer på det, så när jag kom hem och började packa upp alla varor så såg jag på baksidan av paketet att det inte skulle blandas som det gjort innan.
Tänkte att här får jag nog läsa lite bättre.

Nä, det var rätt man skulle ha i fler mått i denna vällingen än den förra, sen tittar jag på innehållet.
Ändringen de gjort i receptet är att de tagit bort ris protein och tillsatt......
Gissa vad???
Jo, soja protein!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kul!!
Så jag ringde affären men det var inga problem jag skulle få byta den.
Så nu har jag fått köra runt till de flesta affärer här omkring och leta om de haft några burkar kvar av den gamla vällingen.

Jag har fått tag på några paket men sen blir det att koka själv.

Jag mailade även Semper och frågade ang detta byte och om det kommer komma något annat för våra barn som inte heller tål soja.

Frågan löd så här:

Hej!
Jag brukar köpa er mjölkfira välling för barn från 1 år till min yngsta dotter.
Nu när jag var och handlade i dag såg jag att det var nytt recept men tänkte inte mer på det utan tog två paket.
När jag kom hem såg jag att ni tillsatt sojaprotein i det nya receptet.
Var för har ni gjort detta?
Många barn som inte tål mjölk tål inte heller soja eftersom proteinet är liknande.
Kommer det komma ett annat alternativ till de barn som nu inte längre kan dricka denna välling?

MVH Veronica Hallberg

Ett par dagar senare fick jag detta till svar:
Hej Veronica,
Tack för ditt mail.

Det stämmer att vi har gjort om receptet på våra mjölkfria vällingar.
Tidigare har vi använt risprotein i våra mjölkfria produkter. Problemet med risprotein är att det är generellt svårt att hitta risråvara som är av tillräckligt hög kvalitet för att få användas i  barnmat. Bristen på risråvara av barnmatskvalitet innebar att vi tidvis inte kunnat producera våra mjölkfria produkter alls. Därför var vi tvungna att leta efter nya råvarukombinationer med hög proteinkvalitet och använder nu sojaråvara med havre för att få ett bättre aminosyramönster. Samtidigt upplever vi att dessa råvaror ger en godare smak.
Bytet av råvara var alltså en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna erbjuda gröt och välling till barn med allergi mot komjölksprotein.

Du undrade även om vi har en alternativ produkt. I dagsläget har vi inget alternativ i form av barnvälling eller barngröt. Om du funderar på vilken vällingsort ett barn med allergi ska välja så får jag hänvisa till behandlande barnläkare eller dietist.


Så nu blir det att koka egen välling när dessa paket jag har är slut.

Hon får ju fortfarande ersättning, på morgonen och ibland som mellanmål. 
Denna ersättning ska de ha tills de är två år pga allergin och för att de ska få i sig allt de behöver.

Men nu hade jag bara en burk kvar så jag ringde till apoteket för att beställa hem, brukar få 6 burkar åt gången.
Vet ni vad hon svarade?
Nä, det kan ni ju inte veta.
Den har utgått ur sortimentet så jag behöver ett annat recept på det nya.
De har bara tagit bort ett ämne så den har fått ett nytt namn.
Den har tidigare hetat Nutramigen LLG Lipil och ska nu tydligen heta Nutramigen Lipil.

Så då kan man inte bara byta det nänä nu fick jag sitta i telefon kö till vårdcentralen i måndags för att få ett nytt recept.

Så i går ringde jag apoteket  igen.
Nä, då hade Dr skrivit ut fel recept, han hade skrivit samma igen, då visar det sig att han kan inte se vad det nya heter när han skriver receptet inte heller att det andra utgått.
Så då var det att sätta sig i telefon kö till vårdcentralen igen.
På fredag får vi de om vi lyckats få detta rätt.

Jävla meck alltid, kan aldrig bara flyta på.

Alltid ska det var något.



1 kommentar: