MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

torsdag 15 september 2011

Barnläkare anklagas för dråp!

Nu vill jag varna alla känsliga läsare.
För nu ska jag öppna den stora käften.
Så känner ni att ni inte kan ta det eller orkar med det så SLUTA LÄSA HÄR!!!


Det står ju mycket i tidningen nu om den här barnläkaren som anklagas för dråp.


Och jag har funderat mycket över detta.
Det är ju såklart alldeles fruktansvärt när barn dör det är inte det jag säger men barnet var gravt hjärnskadat efter en syrebrist och var döende.
Varför i hela värden anklagar man då som förälder läkaren för dråp?
Barnet hade aldrig överlevt och det visste de, varför vill man då inte att barnet ska plågas så lite som möjligt.


Visst det är förbjudet med aktiv dödshjälp i Sverige och det är ju en helt annan historia.


Jag kan liksom inte förstå varför man som förälder anmäler en läkare när man ändå vet att barnet skulle dött, de hade ju redan avslutat alla andra livsuppehållande åtgärder.
Är det bättre om barnet får svälta ihjäl eller om det får somna in, sen vad orsaken till att barnet somnar in är väl inte så viktigt.
Men det är säkert en del av deras bearbetning.


Men om denna läkare blir dömd kommer det ha förödande konsekvenser.
Man kommer tex aldrig våga ge extra smärtstillande till en nästan medvetslös och döende patient för att de ska få dö smärtfria, för tänk om de anmäler och man skulle bli anklagad för dråp.


Detta är en svår situation och utgången kommer ha en väldigt stor betydelse för vår svenska sjukvård i framtiden när det gäller smärtlindring osv.


Detta är ju som sagt MINA egna åsikter och ingen annans.


Vi får väl se hur det går när domen väl faller.


1 kommentar:

  1. Jag håller med dig! :-)
    Trillade in här på din blogg och ska bli kul att läsa mer.
    Läste att du bor i Halmstad. Jag och min man har också bott där, min man är därifrån trakterna och vi har släkt där. Så det är lite kul att läsa om din vardag där :-)

    SvaraRadera