MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

onsdag 7 september 2011

Stege!

Vi har en kamin men vi har eldningsförbud i den pga att den inte är sotad.
Vi har inte kunnat sota den för vi har ingen stege på taket!

Jag tycker ju det är lite onödigt att ha en kamin och inte kunna använda den, tänk om vintern blir som förra året (ni har väl inte glömt den vintern) då kan det vara gött att tända en brasa ibland för att få upp värmen lite.

Det blir ju varmt på ett annat vis om man eldar.

Maken tycker det är onödigt för vi har ett billigt värmesystem.

Men jag har tröttnat, så för ett par veckor sen ringde jag till sotarmästaren i kommunen och frågade vad som gällde, det ska räcka med en sån som ligger över nocken som man kan ta bort när han har sotat. (Man vill ju inte gärna göra hål i taket för att skruva fast en stege som används vart fjärde år)

Vi har diskuterat från och till och hittat lite olika på blocket, men de har varit långt borta och hur ska man få hem en 5 m lång stege?

Så jag har sökt på nätet, de stegar som bara ligger över nocken och inte sitter fast är inte så lätta att hitta.
Men nu äntligen har jag hittat ett företag som hade.

De hade en lite svår hemsida (man vill ju inte att det blir fel) så jag ringde kundtjänst så att det skulle bli rätt.

Så nu är den beställd.

Så den borde komma i början av nästa vecka, sen ska den väl monteras och sen kan jag ringa och få en sotningstid och sen är det förhoppningsvis fritt fram att elda!

Men vi får väl se vad maken säger när jag berättar för honom, tur att jag snart börjar jobba så jag kan betala själv ;)


2 kommentarer:

  1. Haha, spannande o se vad han sager :) Vem har tagit de underbara fotografierna?

    SvaraRadera
  2. Hihi! Ja det kan bli intressant att se.
    Om du menar kortet på snön så har jag lånat det på nätet, men om du menar korten på mig och barnen så är det en fotograf i Halmstad.

    SvaraRadera