MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

söndag 20 januari 2013

Uppdatering!

Ja, om tiden gick fort innan så går den ännu fortare nu!
Det känns som om jag inte hinner mer än att vakna förrän det är kväll igen!

Men nu ska jag försöka mig på en uppdatering.

Det började natten till onsdagen den 9/1 med att jag fick en liten blödning.
På dagen var jag på kontroll hos min vanliga barnmorska och hon sa att om det blir mer så skulle jag söka.
Natten till torsdagen blödde det mer men jag avvaktade.

Sen natten till fredagen hade jag värkar var 10:e minut men de satt inte i mer än 30 sekunder.
När det gått strax över en timme så ringde jag in till förlossningen och frågade vad de trodde.
De tyckte jag skulle ringa barnvakt eftersom det tog över en timme för henne att komma och sen skulle jag komma in för kontroll.

Det var osäkert om jag haft lite vattenavgång så de ville ändå kolla mig.
Så vid fyra tiden ringde jag efter mamma och hon kom.
Lagom till att hon kom så började värkarna avta.

Maken körde till jobbet vid sex tiden och skulle bara jobba ett litet tag.
Vid åtta tiden ringde jag in till förlossningen igen och de ville att jag skulle komma in för kontroll eftersom det var osäkert om jag läckte fostervatten.

Vid 10,30 var vi på förlossningen, det tog CTG som visade tydliga utslag på värkar som kom ca var  5:e minut men de var inte så långa, de ville inte göra någon undersökning eftersom det var oklart om jag läckte fostervatten.
Efter någon timme kom en läkare och kollade mig, jag läckte inget vatten men vid ultraljud ser de att jag inte har så mycket fostervatten i magen.

Eftersom jag inte hade något vatten och värkarna var regelbundna men korta så fick jag inte åka hem.
Så vi begav oss till matsalen och åt middag, maken gick och hämtade väskan, när vi kom tillbaka till avdelningen vid ett tiden så tog jag en dusch, var rätt påverkad av värkarna fast de inte var så långa så det blev kontroll och jag var öppen 1 cm.
Men jag fick lite lustgas för att lindra det värsta av smärtan.

Gick omkring på rummet, duschade och vilade, maken var med men kunde ju inte göra så mycket, vid 14 tiden hade de skiftbyte hos personalen och jag fick en ny barnmorska.

Vid 16,30-17,00 så började jag få riktiga förlossningsvärkar, och jag hade bra effekt av lustgasen.

Vid fem ville barnmorskan att jag skulle gå och bada, men badkaret var på andra sidan av avdelningen och jag hade värkar var annan minut så det ända jag tänkte var hur i h****e ska jag kunna ta mig ända dit utan att få en värk på vägen. 
Får jag en värk utan att ha tillgång till lustgasen så dör jag!

Så när badkaret var klart så sa jag att jag inte ville bada mer.

Vid 17,30 ville barnmorskan ta hål på vattnet men jag ville inte det förrän jag fått ryggbedövningen.
Jag sa till henne att om du tar hål på vattnet och sen säger att det är försent för att få bedövningen så blir jag skit arg, så jag fick som jag ville.

Vid 17,45 kom narkosläkaren en som jag känner väl, så han la en spinalbedövning som skulle sitta i två timmar, det skulle dock ta ett litet tag innan den började värka.
Kl 17,50 tog barnmorskan hål på vattnet och då fick jag krystvärkar direkt, så efter två värkar var hon ute.

En liten fin flicka föddes kl 17,59 fredagen den 11/1.

Hon vägde 2725 g och var 48 cm lång, så hon var ingen jätte stor bebis.
Men välskapt och fin var hon.
Men allt gick bra.

Vid 21 tiden blev jag flyttad upp till BB och maken åkte hem.
Barnen hade följt med mormor och morfar hem och skulle spendera helgen där pga det var besöksförbud för syskon för tillfället på BB r/t RS virus risk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar