MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

söndag 20 januari 2013

Väga!

Jag var kvar på BB tills söndag kväll när PKU provet hade tagits, man ville ju inte åka hem och behöva åka dit igen för att ta det provet.

Så på söndagen var det läkar kontroll, hörselkontroll, saturationsmätning och allt annat som ska göras innan man åker hem.

Det hade upptäckts att hon hade ett kort tungband, precis som den stora dottern hade men läkaren ville inte klippa det om det inte gav henne besvär.

Hon hade dock gått ner till 2500 g när hon skulle hem, så de ville ha en extra vikt rätt snart.
Jag fick inte heller låta henne sova allt för länge för då fick hon inte i sig vad hon skulle ha.

På måndagen ringde jag till BVC som kom på eftermiddagen då hade hon gått ner till 2470 g så då skulle jag väcka henne var tredje timme för att ge henne mat.

Brösten började då bli som betongklumpar och hon hade svårt att få tag.
På onsdagen hade jag jätte ont i brösten och de var röda och varma, så jag ringde till amningsmottagningen och ville ha hjälp.

Vi åkte dit på eftermiddagen och fick konstaterat massiv mjölkstockning som behövdes pumpas ut.
Så det fick jag hjälp med, fick även akupunktur för att hjälpa kroppen komma i balans, otroligt skönt att få pumpat ur dessa betongklumpar till bröst jag hade, det gjorde ju fruktansvärt ont!

Jag fick även låna en pump för att få igång mjölkproduktionen, så det skulle ammas, pumpas och ges mat var 3:e timme dygnet runt.

Så det var tufft men det gick ju.

På onsdagen hade jag vägning igen då hade hon gått upp till 2530 g så hon hade ju vänt i vikt.
Skönt det.
BVC sköterskan tittade åter igen på hennes tungband och tyckte det var för kort och trodde att det var därför hon hade svårt att äta.
Så jag fick en tid på öron-näsa-hals mottagningen på eftermiddagen för att kontroll.

Jag var där på eftermiddagen, kan säga att jag har aldrig kommit in i tid när jag varit på den mottagningen, konstigt.
Fick sitta i 30 minuter och vänta i väntrummet bland massa snorigt folk med en fem dagar gammal bebis, inte så kul kan jag säga.

Men långt om länge fick jag komma in.
De klippte hennes tungband!
Snabbt och lätt.
Sen fick vi stanna kvar lite för att se så det inte blödde för mycket, men det gick hur bra som helst.

Sen dess har hon ätit mycket bättre.

Började helamma på torsdagen.
På fredagen pratade jag med amningsmottagningen igen och de tyckte jag skulle sluta pumpa för man blir så fokuserad på hur mycket det kommer och börjar tveka och tro att det inte räcker och får hon då extra så blir hon så mätt och äter inte när hon skulle äta och stimulerar då inte mjölkproduktionen.

Så det har jag gjort.
I fredags hade hon gått upp till 2560 g.
Hon ska vägas nästa gång på tisdag då får vi se hur det har gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar