MIN HISTORIA MITT I LIVET!

MIN HISTORIA MITT I LIVET!

Tre hjärtan!

Tre hjärtan!

fredag 4 januari 2013

Gott nytt år! Del 1!

Ja, och sen var det ju nyår!

Visst var man lite nervös om vi skulle klara oss över nyår innan babyn kom, visst det är två veckor kvar men man kan ju aldrig vara säker.

På lördagen innan nyårsafton var vi iväg och handlade.
Fruarna fick äran att ta med de små barnen och handla mat, medan männen åkte med de stora och köpte raketer.
Bra könsfördelning eller vad tycker ni?

Men det gick bra, så då hade vi allt hemma.

På lördagen var även den stora dottern iväg och lekte med en kompis från dagis så vi hade bara den lilla hemma.
Lugnt och fint med bara ett barn.
Men samtidigt slog det mig att jag tror inte hon hade varit så lugn och lekt så bra själv om hon hade varit ensam alltid.

På söndagskvällen hade jag lite förvärkar så jag kröp ner i badkaret.
Barnen hjälpte till att tvätta mig med var sin tvättlapp, de tycker att det är roligt.
Sen passade jag på att kalla på maken så fick han komma och göra vid mina fötter lite när ändå barnen var där och höll på.
Ompysslad blev jag, men jag vet inte om det hjälpte mig, meningen var ju att jag skulle ha lite lugn och ro, men men.

På kvällen när jag gick och la mig så började jag fundera om jag känt att babyn rört sig.

Jag knuffade och buffade sen efter ett tag kände jag lite, jag var så trött så jag somnade sen.

Men jag vaknade strax efter fyra på morgonen och hade en oros känsla i kroppen.
Jag kunde inte få den att röra sig, jag buffade och knuffade, var uppe och gick lite, drack kallt vatten men inget hjälpte.
Strax efter fem tiden väckte jag maken och då var jag så orolig.
Han försökte också få igång den utan resultat.

Så det var att gå upp och ringa in till förlossningen.
Hon tyckte jag skulle komma!

Så det var att klä på sig och köra in, maken fick vara hemma för barnen kunde ju inte vara själv.

Jag var på sjukhuset kl 05,40 och de lyssnade, först lyssnade hon med tratt, sen med doppler, då fick jag höra att hjärtat slog i alla fall.
Sen kände hon hur den låg och då tog hon i lite extra för att få den att röra sig.
Men ingenting.

De kopplade CTG och så fick jag en knapp att trycka på när jag kände att den rörde sig, hon gick och hämtade isvatten som jag skulle dricka.

Hon sa att det såg ut som en sovkurva.

Jag fick ligga med CTG ett tag och då vaknade den och började röra sig, då gick även hjärtljuden upp från 120 till runt 130.
Sen rörde den sig några gånger under tiden jag låg med CTG.
Skönt, det är verkligen en lättnad.

Där hade varit en dr också och tittat på CTG men eftersom den började röra sig så var han/hon nöjd.
De tog blodtrycket också som var bra 120/80.

Jag frågade hur länge man skulle vänta innan man kom in.
Men hon sa att jag gjorde helt rätt, har man provat puffa på den och druckit kallt vatten och inte får någon reaktion då så ska man komma in för kontroll.

Så då var det bara att åka hem och lägga sig ett tag till.
Maken skulle iväg och jobba.
Så det blev inte så mycket sömn, men när han kom hem strax efter 10 så gick jag och la mig en stund till.
Jag visste ju att man var tvungen att vara vaken till efter midnatt så det gällde att vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar